onsdag 12 augusti 2009

Gellivare gamla kyrka

Detta var ett av två besök under helgen som varit, Ettöreskyrkan i Gällivare. Det här tillhör mina anor på farmors sida. Johan Björkman verkade som kyrkoherdar i tre generationer dom hade alla samma namn. Jag är rakt nedstigande från dessa två första herrar. Det är min farmors morfars farfar och hans far. Pratade med prästen som berättade att herrarna var begravda under golvet in till kyrkan. Mycket speciell känsla undrar hur dom såg ut och skulle det funnits några släktdrag då menar jag inte det religösa kallet. Förstår inte att så många ättlingar till mig var präster. Men det som är positivt med prästerskapet är att det finns en dokumeterad historia. Det som är märkligt är att farmor flyttade ung från Gällivare och jobbade som piga i Stockfors herrgård.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej. På vilket sett är du släkt med prästerna Björkman? Jag är också släkt med dem. Vänliga hälsningar Jenny från Luleå. Om du vill kan du svara på min mail bjorkman111@gmail.com