måndag 16 maj 2011

Björnunge i Älvsbyn

Rödstjärten bygger bo i min blomsterkulle, mycket bra läge för att passa med stativ. Lugnt och stilla med en fågel, annat var det ikväll när en björnunge var vilse i utkanten av Älvsbyn, Folk blev som tokiga och sprang bakom, sen var det dom som försökte klappa den. Måste tillägga att jag undvek att bege mig dit. Jag vill inte vara en del av den stressande folkmassan. Men det blev en riksnyhet. Någon har filmat och lagt ut den på Youtube, den låter ynklig och är jättesöt och förstås så blir vinklingen därefter. Här duggar björnobservationerna tätt och det blir intressant att se om jag måste återuppta uppfinningen av en björnskrämma. http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=6165298
Mitt i all denna uppståndelse blir den positiva nyheten att en björnhona har setts i närheten i området kring Nyfors. Det som försvann i allt det gulliga var att björnarna faktiskt smyger omkring i  närheten av bostadsområden.

Inga kommentarer: