söndag 21 mars 2010

Reportage

Vinterjakt på ripa vilken möjlighet till personlig utveckling. Kanske låter lite tokigt i jaktliga sammanhang men så är det. Tänk att ta steget till det som inte är en omöjlighet. Pröva saker som kanske inte är helt självklara. Lasta av och på en skoter, karka lasset, backa med släp och annat som hör till. Upptäcka att man inte bara följer med utan att man är en del av resan. Det som är intressant är vilket samarbete kvinnorna har. Alla hjälps åt och som jag nämt tidigare skjuter någon en ripa så har "vi" skjutit en ripa. Därför blir jag jätteglad att vi "toppade" två tidningar och var med på ett helt uppslag. Tänk att förmedla att jakten är en livsstil som finns mer eller mindre hos alla. Att jakten inte är något fult som vi ska hymla om. Respekten för djur och natur är också en del av detta. Tänk om Jägarexamen fanns med som obligatoriskt ämne på skolschemat då menar jag även skytte och vapenhantering. Det betyder inte att man måste jaga, det kan vara ett sätt att upptäcka spårtecken i naturen. Det man kan fundera på är: Hur skulle människans sätt att förhålla sig till vapen förändras om man fick lära sig att hantera detta redan från barnsben? När jag var liten fick jag lära mig att snickra med en kniv och det lärde mig att det är ingen leksak...

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket tänkvärt! Jägarexamen på skolschemat gillar jag! /Anette