torsdag 25 mars 2010

Viltmat

Snart dags för den årliga viltmiddagen, en av årets höjdpunkter. Åren går och våra aktiviteter börjar att bli tradition. Knytkalaset har varierande rätter men hargrytan brukar vara "outstanding". Viltmat, man uppskattar verkligen att kunna plocka fram älgköttet ur frysen. Idag älgtunga och älgköttfärs, det blev köttbullar a´la Stockfors eller man tager vad man haver. Riktigt lyckat blev det och min del i kalaset är löst. Receptet finns kanske i någon kokbok men jag är inte helt uppdaterad på alla recept så att jag döper den som min. Jag tycker om det enkla och salt är nästan den enda kryddan jag använder. Viltsmaken ska väl inte kryddas bort. Men det blev ett litet undantag med köttbullarna idag. Det blev en rejäl köttfärssmet och improviserat, inga mått är dokumeterade men en lagom mängd av alla ingredienserna tillsattes i smeten. Det blev: Senap, Salt, Grönpeppar, Vitlök, Kantareller.
Avsmakat med godkänt och det kan finnas en risk att det nallas ur grytan.
Viltmat har ett värde, jakten har ett värde, naturen har ett värde, sammanslaget blir det ett rekreationsvärde. Det är bara att hoppas att alla värden inte bara förknippas med ekonomiska värden som i sin tur påverkar vem som i framtiden får möjlighet att känna och smaka på dessa värden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Faktiskt de godaste köttbullarna jag ätit!!
/Annakarin

Anonym sa...

Jo, vi har skapat en tradition, nu är det "bara" se till att den förs vidare... /Anette

Anonym sa...

Det var jättegoa köttbullar
/Nina

Kicki sa...

Kul att ni tyckte det!