måndag 19 april 2010

Jokkmokksfjällen

Historien kring den här bilden är ett minne. Det var min första fjälltur som oerfaren skoterchaufför. Tur att jag tvingats träna brant uppförsbacke innan resan. Den här resan började med dåligt väder, snö och blåst. Inte nog med det en av skotrarna gick inte helt perfekt. Men lite mek löste problemet och sen fortsatte vi mot målet. I snöstorm hamnade vi i den gamla stugan i Kuravagge. Natten var kall och jag minns att sovsäcken hade frysit fast i väggen. Men kallt väder innebär en klar himmel och min första bild av vinterfjällen var denna med Staika i bakgrunden. En resa som alltid funnits med och som grundade min sjuka längtan efter fjällen. En lärdom blev "sitt inte för länge på dasset".

2 kommentarer:

Maria Nordström sa...

Läcker bild! Den resan blev startskottet för fortsatta resor till fjälls. Vi var där i helgen som var och visst står det kvar ett dass!Det var fem soliga dagar med bra fiske!Längtar redan tillbaks!Maria

Kicki sa...

Jag förstår precis.