fredag 14 maj 2010

J.V Larsson i Auktsjaur


För 100 år och tre dagar sen stämplades detta vykort av ättlingar till mig. Ett av många brev som min mamma sparat. Intressant för alla historie och släktforskare. För någonstans finns nyfikenhet om våra förfäder som är döda nu. En tanke gick till en fråga jag fick av en bekant i veckan. En vän som lider av Bechterews sjukdom med mer eller mindre ständig värk. Frågan var: Vad är meningen med livet? Mitt spontana svar var: vi föds, vi överlever, vi fortplantar oss för att sen dö. Ett svar som jag själv inte vill höra men som jag vet är sanningen. Är det på grund av att vi har det bra eller har hjärnan utvecklat en känsligare del av människan. Mina tankar for direkt till ättestupan, myt eller sanning. Om det är sanning kan jag förstå det djurlika mänskliga beteendet som handlade om överlevnad.

Inga kommentarer: