måndag 10 maj 2010

Stockfors-Åre Tur o retur

Bäverjakt i Stockfors
Åre
Nisse Simonsson
Bloggen blev till för ett år sen och inleddes med bäverjakt. Nu har vi varit på årets jakt lika trevligt som alltid. Samma kvällsol, vårlukt och ljud. Skillnaden var att vi var fler kvinnor i år. En passare såg två bävrar alldeles för snabbt och förmodligen gick varningen ut. Resterande tio kvinnor såg inte tillstymmelse till bäver men var lyckliga ändå. Tänk att jakten får människor att känna lycka kan det vara att man tar sig tid att reflektera, tänka, lyssna och lukta. Kanske något som skulle vara intressant att diskutera med Nisse Simonsson en underhållande människa med kunskaper och "inblick" i människans hjärna. Han är en bekräftelse på alla mina egna tankar om vårat ursprung som jägare och samlare och att våran moderna tid är mindre än en promille av människan tid på jorden. Nisse Simonsson var föredragshållare på Svenska Jägareförbundets årstämma i Åre där jag medverkade som ledamot i förbundsstyrelsen. Allt gick inte som jag hoppats på, ett allvarligt hjärnsläpp inträffade när jag skulle upp och förklara en för mig självklar motion som ifrågasattes lite djupare än jag var beredd på. Inte bra inte eller trovärdigt, men man får hoppas att det snart är historia. Eller var det en mening med det, jag kanske höjde ribban för att fixa filminspelningen idag. Vem vet! Vi kanske är brickor i ett spel som någon spelar och det är bara att hoppas att min spelare inte förlorar.

Inga kommentarer: