lördag 22 januari 2011

Älvsbyns skolmåltider



Äntligen, en dag med en temperatur som är lägre än -10 grader och dessutom sol. Det finns hopp om en vår även i Stockfors. Upplegan i träden har funnits sen den första snön kom, vackert men samtidigt ett bevis på en långvarig kyla. I allt detta vackra får jag information av grannfamiljen om skolans förändringar av skollunchen, mellanjölken blir utbytt mot lättmjölk och smörgåsarna ska bres med Becel. Varför? Är det kostnadsbesparande, eller är barnen för feta med för höga kolesterolvärden. Sen kan man fråga sig är det alla som har problem när det införs för alla. Jag hoppas att det inte är för att Älvsby kommun kan ha fått en ny "kostchef". Miljöarbetet är också igång i skolutbildningen, man får lära sig ett ekologiskt tänk. Det är helt rätt men lite misstänksam blir jag när "läxan" blir att pröva vegetarisk mat som något positivt. Hoppas man får lära sig att våra färska grönsaker är importerade från sydligare breddgrader. Glömde faktiskt att fråga om dom fått något tips om att äta KÖTT alltså lokal klimatsmart viltmat. Är orolig att de som har en stor makt i samhället ex, lärare får sin utbildning av andra lärare som har en stark idealogi och gärna vill påverka sina elever att få samma värderingar. Det blir fort ringar på vattnet när människor blir mer och mer urbaniserade. Jag är glad för att jag inte är småbarnsförälder idag för jag hade gått i taket. Vi är i en situation där vi måste försvara jakten och att vi äter kött, nu verkar nästa steg vara att vi måste försvara bregott och mellanmjölk...

Inga kommentarer: