tisdag 8 februari 2011

Hova tur o retur


Bömben  på hemvärnsgården i Hova


Annorlunda älgvarning


Gång o cykelbron över Piteälven i Bergsviken
  Från "Bömben" i Hova till infarten i Piteå på 12 timmar. Nyttigt att se annat än hemmamarkerna. I trakterna kring Hova jagar man fortfarande älg, man fick verkligen en konstig känsla när man såg skyttar sitta på pass i vårsolen. Lite lustigt hur saker förknippas med årstider och vår för mig är definitivt inte älgjakt. Sen så brukar jag roa mig med att se våran landsdel och hemkommun med andra ögon. Vad ser och tänker en som aldrig varit på våra breddgrader om naturen, bebyggelsen och människorna? Tänker en inflyttad samma tankar som en utflyttad ? Är hemlängtan något som trycker alla som brutit från sina rötter? I min första efterforskning från en som är inflyttad var svaret "jag flyttar aldrig tillbaka söderut" och förstås blev följdfrågan varför. Svaret jag fick var "lugnet"

Inga kommentarer: