torsdag 29 mars 2012

Rävlock


För många år sedan var jag med på en rävlocks kurs med Ulf Lindroth något som faktiskt var intressant och något som fler skulle pröva på. Jag har faktiskt försökt att komma mig ut och locka räv en gång per år, det är inte mycket men förstås så handlar det om prioritering. Måste ändå rekommendera detta som en trevlig jaktform. Tyvärr har jag inte lyckats att få se en räv vid lock, men jag vet att det fungerar även för en nybörjare. Året som varit har varit ett riktigt sork och lämmel år och förstås har det varit gynnsamt för bland annat räven. Cyklerna för ett gott eller dåligt år för ripa och skogsfågel påverkar just det. Predatorerna ökar och när smågarna blir färre ökar förstås trycket på fågelstammen. Så det kan vara på sin plats att  sätta sig på ett lämplig pass med en lockpipa. Men läs på eller gå en kurs för det är bra att veta att det är andra än räven som kan komma på ditt lock.

2 kommentarer:

Lindsjö taxar sa...

Vilken cool bild!! Aldrig provat rävlock...vi har ju mycket räv här nere.

Kicki sa...

Rekommenderar en rävlockskurs :-)