söndag 4 oktober 2009

Älgkontakt

Lördag morgon upptag och ståndskall som övergick till gångstånd. Tänk så härlig känsla att höra detta. Hade verkligen hoppats att äntligen få en chans att skjuta för honom. Söndag sista dan innan jaktuppehållet var inte någon höjdardag. Rock fick hemlängtan och med Astron kan man se att en hund också väljer lättaste vägen i dubbel bemärkelse. Där står jag i skogen och hör en högljudd älgtjur inte allför långt från mig. Ja vad gör man, snabbt samtal hem om att få hunden tillbaka skjutsad och släppt på den plats han avvek från. Många tankar om vad som är bra och dåligt men det kändes bättre med skjuts till skogen än hemgång. Hunden var tillbaka och vi fortsatte åt det håll jag hörde älgen. Han var inte så glad och alert tittade mest vart jag var. Förstod problemet, färsk björnskit. Tror han har större respekt för björn än jag och det vill inte säga lite. Men älgen var kvar och innan vi kommit på spåren small det hos närmsta passare. Älgen sprang in i snåren, vi avvaktade och Rock fick söka och skälla på död älg.
Nu blir det vila. Men björnjakten fortsätter och vi borde faktiskt skjuta björn på Stockforsmarken.

Inga kommentarer: