måndag 20 september 2010

Mammas jaktpass

Jaktveckan avslutades med ett besök upp till vallokalen i Vidsel. Tanken var att tillbringa kvällen framför TV´n och följa valvakan, men tanken blev till en djup sömn och resultatet fick vänta till i morse. Om valet, det lämnar jag osagt. Istället blir det två bilder från min mamma som hon fotat från sitt pass i helgen. Tre tjurar och en ko kom ut ur skogen när hon lockade. Helt klart blir man inspirerad med tanke på hur älgtomt vi har haft. I helgen började det att hända saker på våra jaktmarker och jag såg säsongens första älgar, ko och kalv men på alltför långt håll.
Följde med min syster och hennes ungtik för lite skogsträning, hon for 150 m ifrån oss och det var glädjande för det var det längsta hon varit borta. Sen blev hon som förbytt kände något och drog iväg en kilometer och började att skälla, vi gick men hann inte fram så vi var inte helt säkra på vad det var men älgspår fanns det. Kände mig som en sann pessimist när jag talade om för syster att man inte ska tro det bästa, det kanske var en fågel eller så kände hon vittring av något annat än älg. Men det var en bra kväll som bådar gott för framtiden. Rock är fortfarande sjukskriven så själv har jag fått låna mammas hemmagjorda älglocksburk. Kanske det går att få fram en älg på ett fint ställe där man förväntar sig att se en älg men som aldrig visat sig.

Inga kommentarer: