måndag 6 december 2010

Klimatsmart


Middagen idag bestod av potatis, älgköttfärs och morötter enkelt men gott. Jag har inte dåligt samvete för att jag äter ett djur som är skjutet inom 5 km radie från hemmet. Samvetet blev inte heller sämre efter jag sett ett program på TV om världens utnyttjande av färskvatten. En tankbilschaufför som levererade vatten i Mexiko sa att det är inte oljan som kommer att starta ett krig det är vattnet. En bekräftelse på ens egna tankar. Vi får se vad som blir brist först, olja eller vatten. Om vi då återgår till middagen och samvetet så är det förstås så att jag känner mig verkligen klimatsmart i jämförelse med andras val av nyttig föda. Hur många lokala odlare finns det som kan leverera färska grönsaker året runt, och hur många odlare runt om i världen använder bevattningssystem. Vilka värderingar påverkar människans tro på sin egen miljöpåverkan.

Inga kommentarer: