torsdag 16 december 2010

Tankar bakom kameran

Inte så gott att hinna med här inte. Vad är en bra jaktbild? För en del är det stötande att se ett foto av ett skjutet vilt och är det dött ska helst inte skytten stå för nära djuret för då är det plötsligt en trofebild. Sen är värsta scenariot om det finns någon form av röd nyans i närheten. Det betyder att helst ska man fota innan man skjuter och råkar man göra tvärtom är ett bra fotoprogram ett måste. Ja, det låter inte riktigt verkligt, men så är utvecklingen av jaktbilderna idag. Som av en slump drogs jag till tidningsstället och plötsligt ser jag underrubriken NÄRA JÄGAREN på tidningen Kamera&Bild. Där var ett intressant reportage om fotografen Mia Petzäll som går på instinkt och agerade i protest mot att i det här fallet vargen var ett så skambelagt byte fastän vargjakten var legalt, ingen hade brutit mot lagen och att det inte fanns någon anledning att vara anonym. Hon har även kloka tankar om människans grundläggande instinkter.
Vad jag förstår finns hennes fotoutställning nu på galleri Kontrast i Stockholm. Sen så råkade Magnus Nyman också vara med i tidningen, han hade tips om att fota i gömsle. Det är glädjande att inte alla människor har muterat ännu och jag har inte hört några rapporter från odontologerna om att människans tänder har börjat likna en gräsätares.

3 kommentarer:

Joel sa...

Jag gillar att alla djuren står bakom ett träd.

Inga Magnusson sa...

Fina naturbilder har Du här på Din blogg.

Jag dristade mig till att lägga ut en bild på en skjuten varg, fälld i Norge för några år sedan. Jag får säkert en del elaka kommentarer, det brukar jag få och måste ha bloggen modererad så att den inte blir ett forum för vargkramare. De får skaffa sig andra kanaler för att nå ut till sina läsare.

Kicki sa...

Jag tackar ;-)