tisdag 10 november 2009

Cygnus cygnus

Sångsvan ett ståtligt och kungligt djur. Kanske kunglig i dubbel bemärkelse, Det finns en viss koppling till att den var vanlig på matbordet i de fina salarna. Jakt på svan tillhörde "den stora
jakten" och den var förbehållen kungligheter och dess närmsta priviligerade. Förr var det mindre vanligt med svan, nu finns dom i varje liten tjärn grobba. Varje morgon när jag passerat bron över Pite älven har det simmat ett antal svanar i älven. Tankarna går till tidigare år, man försöker att minnas. Ska dom verkligen vara kvar här nu! I morse var det -15 och det flöt isflak på älven. Så tydligen har dom lite begrepp, svanarna var borta. Det är nog inte bara svanarna som fattat, gräsklipparen blev flyttad från "gräs"mattan idag..

1 kommentar:

Astrid sa...

Här har det hänt mycket ser jag. Otroligt vackra foton men också dimma ser jag.
Ja det kan ta tid att bli accepterad,jag harju jobbat med karlar enbart på en mack i 14 års tid
Karlar kunde komma in och fråga.Är det ingen som jobbar här?
Men när jag blev accepterad efter ett par år så var det fullt ut,nästan så att dom litade mer på mig,ja inte verkstadsjobb men annars
Förstår inte varför jag inte får uppdatering när du skriver får gå in i min på min blogg och kolla