onsdag 20 januari 2010

Vargdebatt berör

Vargjaktsdebatt på Kvällsöppet TV4. Fick ett behov att skriva av mig i denna sena timme. Håller med Torsten Mörner´s viktiga avslutning i debatten . Frågan till "andra sidan" hur dom ställer sig till jakten och att det var Pajkastning med stort P. Det är nog inte så många vargjaktsmotståndare som funderat på att förvaltningen av vargstammen kommer oavsett taket är 150 eller fler individer. Alltså förr eller senare, frågan är bara hur? Vi i Svenska Jägareförbundet är inte för en nollvision av varg, däremot tycker vi att taket är nått och nu måste den förvaltas och det av kloka människor på en regional nivå. Som jag skrivit tidigare vart trycker man på knappen. Den vargjakt som varit kan inte innebära något hot mot stammen så kontrollerad som den varit, där ev brister kommer att utvärderas. Men ett argument fastnade i min hjärna, Linda Laikre (populationsgenetik) uttryckte med kraft hur dålig genetisk status alla vargar i Sverige har och då kan man börja fundera. Inavel med genetiska defekter är inget nytt, men på något sätt kände jag att jag reagerade på detta. Då väcktes en del tankar och funderingar. Olof Liberg har en sund inställning som bygger på forskning. Vad ska man göra åt allt detta då menar jag Pajkastningen med stort P. Tänk om alla lade sin kraft på Människor i nöd, vilken hjälp dom skulle få....

2 kommentarer:

Astrid sa...

Här skriver jag Amen för det var banne mig ett sant ord , det sista du skrev

Anonym sa...

Instämmer fullständigt! /Anette