söndag 3 januari 2010

Vargjakt

Vad berör? Jo våra rovdjur, som här vargen. Regering och riksdag har tagit ett beslut om vargjakt som jag tycker är ett mycket klokt beslut. Detta är för många, inte bara för jägare en bekräftelse på hur viktigt det är att lyssna på den lilla människan. Människor som egentligen inte är små men som lever under helt andra förhållanden än urbaniserade människor som snart har tappat sin förmåga att förstå andra människor. Det kanske inte är så snällt att uttrycka sig på det sättet. Men min magkänsla säger att det här är bara början. Ska det bo människor utanför storstäderna? Men vi som redan bor där, vi kanske får skylla oss själva för att vi valt att bo kvar här. Måste vi lära oss att leva med rovdjur som ett pittoreskt inslag, som dessutom ska se bra ut i omvärldens ögon? Om så är fallet är det viktigt att regering och riksdag lyssnar och tar kloka beslut. Som ett argument uttryck av Lili och Susie på djurens ö i vargjaktsdebatten "Att tillåta vargjakt är ett ”Emotionellt övergrepp” mot alla Sveriges djurvänner."
Ann Dahlerus menar att det är en ren provokation mot alla dom människor som värnar om djur och natur runt om i Sverige. Jag tror att människosläktet har det alldeles för bra. Eller?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det ska bo människor utanför storstäderna, utan dem tappar vi ju en del av Sveriges kulturarv, eller är vargarna kanske viktigare?! Ingen kan säga att den ena arten har större värde än den andra. I vårt avlånga land finns det plats för många. Jag välkomnar verkligen vargjakten! Sverige har satsat mycket pengar på en livskraftig vargstam, nu har vi den och nu skall vi förvalta den klokt! Jag vet hur viktig jakten är för svenska jägare när jag ser hur snabbt tilldelningen är fylld i de olika länen! /Anette

Nordjämten sa...

Tycker även jag att det är helt riktigt att vi skall beskatta och förvalta vargstammen. Riksdagen bestämde att det skall finnas 210 vargar i landet och det fanns nog uppemot 300 innan jakten började, men det blundar nog många forskare för. Men nog om detta för det börjar bli tjatigt... Mvh