onsdag 16 september 2009

Kvinnor är också jägare

Så här kan det vara. Har inte sett en älg och plötsligt ser man fyra levande älgar och en död. Utan tvekan så blir allt mycket mer spännande. Förväntningarna för morgondagen ökar.
Det som är roligt är att den döda älgen var skjuten av min syster. Hon är en jägare. Kvinnor har lite svårt för att kalla sig jägare. Ställer man frågan til en kvinna så är det inte ovanligt att svaret blir: Det är bara 6 års sen jag tog jägarexamen, eller jag har bara jagat i 3 år, eller jag har aldrig fällt ett djur. Motsatsen är att när en kille tagit jägarexamen kan dom kalla sig jägare. Inget fel i det, felet är att inte kvinnor titulerar sig som jägare.


2 kommentarer:

Astrid sa...

Ja du har nog så rätt i det. Det är så stora krav på oss kvinnor
Som när jag jobbade på macken och det kom in en karl och frågade.Är det ingen som jobbar här??
Jag var alltså ingenting.
Men efter något år blev jag accepterad även av äldre gubbar
Ungdomar där blev jag accepterad direkt även vid köp av biltillbehör

Kicki sa...

Mackerfarenhet här också. Det vore bra om man kan känna sig respekterad som den kvinna man är utan att behöva lägga sig till med ett manligt beteende.;-)